torsdag 18. november 2010

Djupeklo til Missingen 14. november 2010

Inspirert av en fin helg på Akerøya i oktober avtalte vi ny tur sør for Håøya. Åtte padlere ble vi til slutt, som kom helskinnet frem til Djupeklo på underkjølte veier. Ut på vannet ca halv tolv og med kurs for Missingen. Myke dønninger utover, uten vind, sjeldent fine padleforhold - og et fantastisk vær. Vi startet med lunsj siden det var blitt så seint, i en huk på sørspissen av Søndre Missingen. Det var et rolig område der på innsida, og med Ovnskjær mot syd. Mellom disse var det faktisk ganske kraftige bølger som kom inn; ifølge Loyd 1,5-2 meter bølger som reiste seg, så det ble jo litt ... Dessverre er det få bilder, da vi først kom i gang der ute ble det ganske mye og jeg valgte å ikke risikere velt for bildene sin skyld. Arbeid å gjøre på denne fronten også :-)

Loyd klarte seg desidert best, han behersket flere solide surf hvor Nordkappen bare forsvant nær sagt i "alle retninger" - baug og side om hverandre - men hvor han solid innhentet kontrollen og rullet seg gjennom, utrolig flott å se! Får vi anledning til flere slike turer skal det bli mer bilder!

Selv hadde jeg kun ett skikkelig forsøk, og jeg fikk oppleve at kajakken gikk lodrett ned i en svær bølge som drønnet på bak meg. Jeg hadde selvfølgelig ikke sjangs, og det ble ikke flere modige forsøk på meg. Et par runder i ytterkanten av de store surfebølgene som kom inn, men jeg kjente respekten og det var litt kjedelig. På vei inn igjen kjente jeg likevel at jeg ville ut igjen så forhåpentligvis blir det nye forsøk seinere. Vi måtte ellers bare konkludere at de største bølgene her ute denne dagen lå over de fleste DKK-padlernes nivå og ønskedrømmer.













En flott tur var det uansett, senhøst og vakkert lys, det ble få gode bilder denne gangen, men litt himmel har jeg ihvertfall fått med meg. Flere slike!

Ingen kommentarer: