mandag 29. november 2010

Glomma 27. november 2010

Bjørn Ivar og jeg tok en tur på morgenkvisten lørdag, ikke lyst ennå da vi møttes. Is fra brygga på Årnes, vi akte ut på isen men den er ennå fin og glatt og det var vanskelig å manøvrere utover. Så vi tok kajakker og vandret på isen bort til bryggene hvor det var åpent vann ytterst.

Jeg runder året som padler om dagen og det er rart å ha vinter igjen. Likte den tida svært godt i fjor, merker nå at jeg er adskillig mer oppmerksom på hva som må vurderes i kulde og frost. Tillitserklæring til DKKs vinterpadling, jeg var aldri bekymra for noe uansett kuldegrader!

Men padling i ferskvann er annerledes når det er kaldt, det fryser lettere og på denne turen hvor det var ca 10 minus og litt vind, kanskje 4-5 ms, frøs pumpe og liner fullstendig fast. Hanskene ble islagt. Fryse er ikke problemet, men handlingsrommet hvis noe skjer.

Nå skjer det jo ikke så mye en morgenstund på Glomma, så vi hadde uansett en strålende tur. Ut om morgenen er bra tid for padling!



- klar for vinterens første aketur - 











- her er det ikke mye som er nyttig - 


- bølgeskvulp og issørpe -
---------------------

Og i min private vinterkarusell meldte det seg en ny deltaker lørdag, Fornuft, det var kald sno og kronglete ilandstigning på brygga, og mitt andre hanskepar var så tjukke og frosne at jeg hadde dårlig grep om den isglatte åra - så jeg droppa forsøket. Så etter lørdag står det 1 til alle deltakere...

Ingen kommentarer: